Sabtu, 20 Februari 2010

Tak Benci Tapi Tak Suka

Semester lepas, aku ada beritahu kawan-kawa yang sekelas denganku tentang aku tak suka dengan seseorang.

Dan semester ini, kawanku ada bertanya, adakah aku tak suka dengan Has(BUkan Nama Sebenar)? Apalagi, terkejutlah aku dengan pertanyaan itu!

Aiya, A'a. Bukan dialah. Orang lain. Kenapa tanya macam tu?"Tanyaku pula pada A'a (bukan nama sebanar).
"Hari tu, win ada cakap tak suka seseorang dari kelas kita. Dan sepertinya Win tak suka Has," begitu pula dia fikir. Aku ni, bukannya tak suka Has. Dah memang aku jenis dingin kepada sesiapa sahaja yang aku tak rapat. Lagipun gaya Has dengan aku jauh beza. Nanti aku bergurau, kang tak pasal-pasal aku kena balik. Baik aku diam je apabila dia ada.

Selepas A'a tanya pasal siapa yang aku tak suka tu, akupun banyaklah berfikir. Benarkah aku tak suka sesiapa dalam kelas ku sekarang ni? Fikir punya fikir, aku dah ada jawapannya! Aku tak suka dengan DIRI AKU SENDIRI. Kenapa? Soalan bagus!

Bila tiba masa aku tak suka kat seseorang, aku mula menilai seseorang. Menghakimi dirinya dengan aku sebagai hakim, sebagai pendakwaraya. Dan semestnya perkara itu ditegah.

Aku bukan Tuhan, yang boleh tahu apa-apa sahaja dalam hati dan fikiran seseorang. Dengan itu, aku tidak boleh sewenang-wenang membenci atau timbul perasaan tidak suka selagi dia tidak menyakiti ku, agamaku, keluargaku dan sahabat-sahabatku yang lain.

Jadi, buat rakan-rakan sekelasku, jangan bimbang. Aku tidak pernah membenci atau tidak menyukai mana-mana antara kamu semua. Yang menjadi musuhku sekarang adalah diriku sendiri dan bukannya orang lain.

Tiada ulasan: