Isnin, 15 Februari 2010

Liku Hari ku (3)

Peningnya kepala ku hari ini. Tugasan yang diberikan masih belum siap. Bukan satu, tapi tiga kesemuanya. Nampaknya terbantutlah hasrat ku untuk balik bercuti selama seminggu. Alahai, alasan apalagi nak ku berikan pada emak dan abah kali ini? Yalah, aku hanya akan balik ketika cuti semester sahaja. Kalau setakat cuti hujung minggu dan seminggu, sah aku tak balik. Nak katakan rumah jauh, taklah jauh sangat. Tapi penat jugalah nak balik selalu. TEtapi kali ini abah beria-ria menyuruhku balik. Katanya ada hala penting yang hendak disampaikan.

Setelah bertungkus lumus menyiapkan tugasan sebelum cuti bermula, akhirnya aku balik juga. Alahai, apalah sangat emak dan abah menyuruhku balik kali. Bukannya mereka tidak biasa aku tidak balik sekiranya cuti hanya singkat.

Setibanya aku dirumah, emak memulakan mukaddimah yang kurang aku senangi iaitu teman lelaki.

"Mak, Mar tak ada masalah nak bercinta masa ni. Mar sibuk. Lagipun tak ada orang yang nakkan Mar ni, mak", kataku apabila emak bertanya padaku perihal ku sekarang di kampus.

"Mak bukan apa,Mar. Mak tanya aja. Mar kan dah semester sekarang ni. Kalau tak ada teman lelaki, susahlah nak cari suami nanti. Dan kalau Mar tak ada, tu anak kawan abah kamu tu kan ada. Hari tu Haji Zaki datang bertanyakan kamu... Belum sempat emak menyudahkan kata-katanya aku terlebih dahulu memintas,

"Mak, bukan sekaranglah, mak. Mar tak sedia lagi. Belajar tak habis lagi. Fikir nak cari kerja lagi. Adik- adik kan masih sekolah. Tu, Adam dan Farhana baru lagi masuk universiti. Sufi dan Nabilah pun masih sekolah," panjang lebar aku menutur kata kepada emak.

Seperti biasa, emak akan menarik muka. Alahai, kecil hati pula emak ni. Perasaan bersalah melanda. Terus tanpa berfikr panjang,

"Mak, Mar miinta maaf. Mar tak maksudkan nak kecilkan hati mak. Baiklah, Mar ikut jer kata mak. Asal mak dan abah gembira,"sebaik aku menuturkan kata-kata emak, emak memeluk dan menciumku.

Tiada ulasan: