Isnin, 15 Jun 2009

SARAWAK: Ibu Pertiwiku

SARAWAK: Ibu Pertiwiku

Mala jak kamek tok kelaka hal kahwin lah, persahabatanlah...k kali tok kamek mok konsi topik LAGU. K pemulaan tok, kita stat lok ngan lagu negri kita-SARAWAK IBU PERTIWIKU. Iboh padah kitak orang sik tauk lagu tok. Nang bulak mena. Lainlah kitak urang tok dah bukan urang negri Sarawak. Mun Ingat-ingat lupak, juh kamek ngingat balit sarikata lagu ya...

Sarawak tanah airku
Negeri ku tanah air ku
Sarawak...
Engkaulah tanah pusaka ku
Tanah tumpah darahku
Ibu pertiwiku

Rakyat hidup mesra dan bahagia
Damaimu hiba sentiasa
Bersatu, berusaha, berbakti
Untuk SARAWAK ku cintai

Sarawak dalam Malaysia
Aman makmur rahmat Tuhan Maha Esa
Kekallah SARAWAK bertuah
Teras perjuangan rakyat
Berjaya, Berdaulat...

GAH! BANGGA! TERHARU!
Tiada kata yang mampu diucapkan selain perasaan kasih dan cinta terhadap negeri setelah menyanyikan lagu Sarawak Ibu Pertiwiku.

Tak kira di mana jua rakyat Sarawak berada, kami tetap menjunjung lagu ini sebagai lagu terbaik kami. Kami semat, kami tanamkan dalam jiwa kami bahawa Sarawak adalah tumpah darah yang tidak mungkin kami lupakan sampai bila-bila.

Mengenai bait-bait lagu ini, dapat digambarkan bahawa setiap rakyat negeri Sarawak amat mencintai dan menghargai negeri bumi kenyalang ini. Dalam rangkap pertama lagu, Rakyat Sarawak berkali-kali menekankan bahawa SArawaklah negeri yang dicintai, dan hanya hak milik mereka. Pernyataan bahawa Sarawak tanah air, tanah pusaka dan tanah tumpah darah menggambarkan rakyat Sarawak akan berjuang untuk mempertahankan negeri ini walau apa-apa pun yang akana terjadi.

Dalam rangkap kedua lagu, rakyat Sarawak digambarkan sebagai rakyat yang hidup aman rukun dan damai. Perhubungan sesama rakyata terjamin makmur dan memahami antara satu sama lain tanpa mengira bangsa, agama dan keturunan. Kesatuan yang ditunjukkan sesama rakyat juga membentuk masyarakat yang sentiasa berusaha bagi memastikan negeri tercinta maju selain berbakti kepadanya. Dan semua itu adalah untuk menggambarkan betapa semua rakyat Negeri Sarawak amat mencintai dan menyayangi negeri ini dengan sepenuh hati. Dan atas nama kemerdekaan yang telah Sarawak kecapi, kami sebagai rakyat Sarawak akan terus berjuang membangunkan negeri dan mempertahankan kedaulatannya tanpa da yang mampu mengganggu gugat kesejahteraan negeri tercintai ini.


Dalam rangkap ketiga, barulah dinyatakan SArawak merupakan salah satu negeri di dalam Malaysia. Bukan tidak mengutamakan Negara sendiri, akan tetapi asal-usul perjuangan dan sejarah telah membuatkan rakyat Sarawak lebih mencintai negeri ini. Rakyat Sarawak amat berterima kasih di atas kesudian Tanah Melayu untuk bergabung dengan Sarawak untuk membentuk sebuah negara Malaysia pada 13 September 1963 seterusnya memberikan kemerdekaan negeri ini selama beratus tahun di bawah jajahan Inggerus atas pimpipinan Brooke yang amat nyata mengeksploitasi kekayaan negeri ini. Dan atas nama kemerdekaan yang telah Sarawak kecapi, kami sebagai rakyat Sarawak akan terus berjuang membangunkan negeri dan mempertahankan kedaulatannya tanpa da yang mampu mengganggu gugat kesejahteraan negeri tercintai ini. Kedaulatan Sarawak adalah teras perjuangan rakyat SArawak!

KERANA KAMI ANAK SARAWAK!

Oi, kitak urang semua! Iboh sekali-kali kita tok nak lupak negri kita. Walau seney-seney pun kita ngaji, kereja, diam, tok negri Sarawak akan tetap nunggah kita untok bersama dengannya.
Iboh kita lupak bahasa kita. Iboh kita lupak adat budaya kita. Iboh kita lupak kesopanan kita. Iboh kita nak merik malu ngan negri kita.

MELAYU MELANO IBAN BIDAYUH KENYAH KELABIT PENAN PUNAN LAHANAN LUNBAWANG VISAYA BISAYA KEDAYAN ORANG ULU CINA INDIA

Sik ngira bansa, kita tetap anak SARAWAK. Laungkan semangat cintakan tanah air.

Tiada ulasan: