Sabtu, 13 Jun 2009

Kahwin: Tak Nak?

Perkahwinan merupakan perkara yang sangat dinanti-nantikan dalam kehidupan seorang manusia yang inginkan ketenangan dan kebahagian. Perkahwinan bukan sekadar menghalalkan yang haram, tetapi merupakan tuntutan kerohanian yang amat dikehendaki oleh agama. Sehinggakan ada yang menyatakan melaksanakan perkahwinan umpama telah melengkapkan sebahagian iman itu sendiri.

Namun, dalam senario masa kini ramai yang berpendapat berkahwin bukanlah pilihan utama dalam kehidupan. Bagi yang tidak mengenal akan akhlak yang baik, mereka tegar untuk melakukan zina kerana bagi mereka itu hanya untuk memenuhi tuntutan fizikal, kehendak biologi masing-masing. Tidak kurang pula ada yang menyatakn perkahwinan hanyalah ritual atau adat yang hanya membebankan sesiapa yang berkahwin kerana menyekat kebebasan mereka dalam berhubungan antara lelaki dan wanita.

Selain itu, ada juga sebahagian kita menolak institusi perkahwinan atas alasan mengganggu ibadah seharian setelah berkahwin. Dalam hal ini, adalah baik untuk kita kembali kepada ajaran Islam yang sebenar. Mengimbas kembali yang ada dinyatakan di dalam hadis Sahih Bukhari yang bermaksud:

Dari Anas bin Malik r.a., katanya:
Ada tiga orang lelaki datang berkunjung ke rumah isteri-isteri Nabi s.a.w. bertanya tentang ibadat baginda. Setelah diterangkan kepada mereka, kelihatan bahawa mereka menganggap bahawa apa yang dilakukan apa yang dilakukan Nabi saw itu terlalu sedikit. Mereka berkata: "Kita tidak dapat disamakan dengan Nabi. Semua dosa baginda yang telah lalu dan yang akan datang telah diampuni Allah." Salah seorang daripada mereka barkata : "Untuk saya, saya akan selalu sembhyang sepanjang malam selama-lamanya". Orang kedua berkata: " Saya akan berpuasa setiap hari, tidak pernah berbuka." Orang ketiga berkata: " Saya tidak akan pernah mendekati wanita. SAya tidak akan kahwin selama-lamnya."
Setelah itu Rasulullahsaw datang. Baginda bersabda:" Kamukah orangnya yang berkata begini dan begitu? Demi Allah! SAya lebih takut dan lebih bertaqwa kepada Tuhan dibandingkan dengan kamu. Tetapi saya berpuasa dan berbuka. Saya sembahyang dan tidur, dan saya kahwin. Barangsiapa yang tidak mau mengikuti sunnahku, tidak termasuk ke dalam golonganku."

Nah, di sini kita dapat simpulkan bahawa sesiapa yang menolak perkahwinan bukanlah tergolong dalam golongan umat Nabi saw. Janganlah kerana kita terlalu mengejar ukhrawi, sehingga kita lupa akan dunia yang kita duduki. Untuk mendapat kebahagian akhirat, terlebih dahulu kita bersiap sedia dengan bekalan, iaitu dengan mengejarkan pekerjaan yang baik yang diredha Allah dan itu adalah di atas muka bumi ini sebelum kita mati.

Akan tetapi tibul pula persoalan akan kesanggupan seseorang itu berkahwin dan kemudaratan yang bakal dibawa oleh seseorang itu kepada orang yang dikahwini. Dalam persoalan ini, adalah baik untuk kita menghayati apa yang telah dinyatak oleh Nabi saw.

Daripada 'Abdullah r.a., katanya:
"Di zaman Rasulullah, kami adalah pemuda-pemuda yang tidak memiliki apa-apa. Rasulullah saw berkata kepada kami: "Hai para pemuda! Siapa yang mampu berumahtangga, kahwinlah! Perkahwinan itu melindungi pandangan mata dan memelihara kehormatan. Tetapi sesiapa yang tidak sanggup kahwin, berpusalah, kerana puasa itu benteng baginya."

Adapun mampu yang dimaksudkan adalah dari pelbagai sudut. Bukan dari sudut fizikal semata-mata. Kesediaan mental untuk memikul tanggungjawab sebagai seorang suami bagi seorang lelaki dan tanggungjawab seorang isteri bagi seorang wanita adalah yang paling dituntut. Lelaki hendaklah tahu mendidik isteri dengan sebaiknya agar dapat menjaga kerohanian rumahtangga selain tiada sangsi antara suami terhadap isterinya. Isteri pula, hendaklah pandai menjaga kerukunan rumahtangga dan mendidik anak-anak agar menjadi soleh dan solehah seterusnya membentuk masyarakat yang berakhlak tinggi di masa akan datang.

Tiada ulasan: