Jumaat, 5 Jun 2009

Maafkan Aku, Sahabat...

PERSAHABATAN? Hisy, tolonglah jangan sebut perkataan ya! Aku geliklah...Apahallah kat dalam dunia tok orang mala nyebut persahabatan ya. Apa benda ya?

Aku kera sumbang? Aok, memang benar. Aku pengecut? Aok, memang benar. Tapi yang paling benar...tolonglah iboh padah yang kita tok berkawan,ok. Aku rimaslah!Sikpat bernapas...

Masa kecik dolok, aku niada kawan. Teman bermain ya adalah. Oopss..teman bermain ya bukan kawan ka?Lantaklah...yang pastinya aku sik suka semua benda. Aku mok lari. Aku salu di anok orang. Bait miak sampe orang tua mala nganok aku. Macam aku tok xlayak untuk bekawan ngan sapa2. Mala jak aku tok disorak ke btumbuk ngan orang.Hey, now you tell me.What is friend for?K btumbuk jak ka?

Masok sekolah rendah, agiklah aku tok berendam air mata. Terlalu banyak kenangan pahit. Setiap hari ku bertanyak, apa salah aku sampe semua orang maok memulaukan aku? aku tok pembunuh ka di mata daknya. Setiap apa yang aku lakukan mesti jd gosip terhangat. Nak mada aku tok kacak, sikda aku tok kacak. Mehek, pendek, sik pandei maca. Nak madah aku tok naughty girl sik adalah camya. Sik da ku tok beranok ngan org ka, pande nyapey barang orang ka...Aku bencilah setiap kali ada masalah, mala aku tok jak dituduh...hei...sediih aku masa ya. tp nitauk cara mok melepaskan kemarahan aku. masa nakka gik kecik. sik tauk makna depression. Nak aku tauk, aku rasa nak bunuh diri jak...bayangkan miak umo sekolah rendah rasa mok bunuh diri. tp aku sikla berani nak bunuh diri sebab mun lukak sikit pun, mesti aku nangis kesakitan. bincut sikit dahi mesti madah ngan mak...

Jadi remaja...zaman sekolah menengah aku idup dalam dunia aku jak. SApa jadi kawan aku masa ya, pahamlah aku tok jenis apa. Jap...aku sebut kawan tek ka? SApa orang nak tauk aku...Aku tok dahla bukan kacak, sik pandey, pendek juak gik...nang full package k orang anok. RAta-rata madah aku tok pelik. tapi ada aku kisah. Aku sik berbunyi gik orang dah nganok aku. Masa ya aku dah pandey sak ati.Lamak-lamak di sekolah ya, ada miak dapat terima aku. Aku pun mula berkawan. Masa ya baruk tauk pa ya kawan. Teman yang selalu bersama kita. Tp masa nya sedih jakla...Masa aku sakitka, sedihka, sik da orang lalek. Aku tok jak terhegeh-hegeh mok nolong nya. Nya haram nak nulong...Sabar jakla

Tapi paling aku sik dapat lupak lah...Dua tahun aku idup dalam buangan di sekolah ya. sampe cikgu pun sik maok nangga muka aku. Bayangkan sik ada orang sudi mok berkawan ngan aku...Aku sakitka, aku suka ka, sik ada orang lalek. Semuanya sebab miak nama kawan. Aku cayak nya sebagai kawan. Sik sangka nya ya olah jaik. Hati kotor. Nya mempergunakan aku. Ingat aku tok robot? Ikut jak apa dipadahnya? Dua tahun...Bayangkan, kesihatan aku masa ya dahla memang sik bagus, ditambah gik ngan fitnah,kontroversi yang aku dikpun pun sik tauk ujung pangkal. Sakit hati tauk sik. Dan di sia segalanya bermula.

Aku ingat nak berubah. Tapi sekejap jak. Sekali lagi aku dikhianati oleh kawan dikpun. Bukan seorang polah camya. Tapi rami...Aku sedih. Aku diperguna agik. Aku sakit hati. Mun benar sik maok bkawan ngan aku, inoh kita berkenalan dolok. Tok sik, guna aku sukati kitakorang. Inagt aku tok barang?Dah sik pake buang. Sik pun simpan.Mun terdesak bok nunggah aku!

Aku dah sik percaya ngan diri sendiri. Aku sik dapat nak maafkan diri aku mun aku percaya kat orang agik. Cukuplah sekali orang polah camya ngan aku...

SAmpe kinek tok pun, bagii aku...sik ada istilah PERSAHABATAN dalam kamus hidup aku...
Trauma untuk berkawan begitu menebal...katakanlah apa jak. Aku ingat akan janji-janji aku pada kitakorang semua. Boh bingong. Kitak orang mok lupakan aku ka, apaka, aku sik kesah...

Aku cuma mok mohon ampun. Sebab aku sik pernah menggembirakan hati sapa2 yang mengenali aku tok. Aku jaik. Aku penuh dengan kebencian. Mun camya, bia jak aku terus keseorangan...Biarkan aku macam tok. Sik perlu simpati kitak orang...

Aku mintak maaf...Mohon ampun...

(Sebuah keluhan hati seorang teman)

Semoga 'Aku' berubah. sik semua orang camya. tangga dari sudut positif. Adalah salah kita sampe kita dipolah gia..

Tiada ulasan: