Ahad, 21 Mac 2010

Wartawan vs Artis.

Pertama sekali, tujuan aku nulis tok bukan nak nganok ikut nyawa ku. Sekadar madah perasaan empati kepada artis malaysia nak kinek tok kedak jadi bahan sumpah seranah dak wartawan hiburan.

Keduaknya, aku sik puas sebagai manusia biasa lebih2 gik urang Islam apabila wartawan nyanok artis kedak urang sik briman jak. Bagelah artis tok jaik benar, sidaknya bage melekat.

Ketiganya, aku tok pencinta bahasa. Walaupun Bahasa Melayu baruk jak dijadikan sebagai bahasa rasmi datang ke Sarawak, aku tauk dan sedar bahawa kita semua sik sepatutnya nganco bahasa kebangsaan kita.

Keempatnya, aku mok mempersoalkan kempen budi bahasa budaya kita. Bait wartawan mahupun artis, kurang dah ku nagga nilai-nialai budi bahasa budaya kita.

Dan nak paling utama, nok penting skali, aku sebagai Islam. Artis kita rata-rata Islam. Gia juak ngan wartawan kita. Sik sepatutnya daknya nunjuk perange jaik, contoh jaik ngan kita tok. Munlah tv ya bukan perkara penting, sekda ku lalek ngan daknya. Tunggang tunggit daknya, sekda langsung ku nak melalek.

Rasanya nak, rami dah urang menyampah ngan wartawan hiburan Malaysia. Pas aku tulis blog tok, mungkin ada urang nganok ku juak. Lalek pa ku!

Bukan apa, kesian na ngan artis-artis malaysia nektok. Bukanlah aku madah aku nyokong daknya molah mbenda sik bagus, tapi dak wartawan sik patut bah polah daknya kedak boneka, kedak hamba daknya jak. SUka-suka terjah urang, tuduh urang sebarangan, kasya pande2 indah madah dak artis tok kurang ajar.

Bila nangga rancangan kat tb ria, rasanya artis ya sikdala kurang ajar. sikda nya skati beraku kau ngan wartawan ya. Tok sik, wartawan ya tang rasa bagusnya nyembur artis ya.

Aku tok, sikda lalek ngan wartawan ya. Rasa bagus. Kesian bah ngan artis tok. Walaupun daknya ya siklah bagus, tapi sekurang2nya siklah daknya ya rasa bagus kedak wartawan hiburan tok.

Paling aku sik tahan bila nya maksa artis jawab segala cerita, mecah segala rahsia. Mun dah artis ya sik mok nak jawab, bohlah main2 paksa2. Kasya skati daknya jak madah artis ya kurang ajar, deman, dll.


Untuk wartawan, kitakorang ibohla rasa bagus. Iboh tegal kitakurang ya nama wartawan, ibohlah kitakurang nunjuk lawa ngan dak artis. Nangla sidaknya melu kitakorang. Tapi kitakorang pelu ingat, kitakurang ya lah sebenarnya melu dak artis. Sikda kitakorang keja mun daknya sekda. Daknya tetap jalan sebab bukan kitakorang nentu nait gugok daknya, tapi urang macam aku tok. Nak nangga tb. Contohnya, sekda ku lalek ngan gosip, cerita, rancangan merapu kitakorang ya. Drama, filem, iklan juak nak ku tangga. Jaik2 artis ya, mun dah keja nya bagus, sekda ku nak melalek halnya melainkan mun dah terang2 artis ya molah zina n dosa besar nok lain. Aku hanya mampu nulis blog k nego sedara seislam ku, dan berdoa ngan Allah agar aku, keluargaku, kawan2ku dan artis ya diampunikan dosa dan terselamat dari melakukan dosa ya.

Untok artis2, kitakurang pun kenak sedar juak. Kitakurang dah terjebak ngan dunia gia. Bersabar jak. Bertahan. Boh polah banyak dosa. Mun mok polah, tutuplah sikit. Iboh bangga ngan dosa nak kitakurang polah ya. Keja kitakorang berlakon drama, filem dan lain2, tapi iboh polah drama kehidupan sebenra kitak urang. Banyak urang mok nangga kejatuhan kitak urang. Nak nyokong ya sebenarnya sikit jak. Bila dah gugok, sikda gik daknya mok melalek ngan kitak urang gik. Yang penting kitak urang mesti pande berahsia. Tapi iboh pande nipu. Apa-apa urang tanyak mun kitak rang sik mok padah, cukuplah kitak urang padah- RAHSIA. Boh polah cerita. Mun mok berterus terang, iboh sampe kitak urang mecah rahsia dikpun dan urang lain. Cukup sekadar padah nak benar tanpa melibatkan rahsia yang dah kitak urang jaga selama tok.

Untok semua, semoga kita terselamat daripada tok semua.
Ya la namanya fitnah dunia. Nampak indah tapi sebernarnya sik. Jangan kita jadi orang-orang yang zalim dengan menganiaya orang lain macam wartawan, dan janganlah kita jadi urang yang zalim dengan membiarkan diri sendiri hanyut leka seperti artis.

Jaga dirik kita bait2, insyaAllah, moga2 kita terselamat.,..

Tiada ulasan: