Rabu, 19 Mei 2010

Bayang Setia

Merenung langit kelam, tiada berbintang tiada bercahaya. Seumpama hatiku dirundung kegelapan. Lantas aku mencari-cari jawapan dalam kotak fikiran tentang soalan-soalan yang sudah bertimbun dikumpul sedari pagi tadi. Namun, jawapan yang diusulkan masih ragu-ragu dan ketidak pastian bermaharajalela.

Sakit hati aku dengan soalan bertalu-talu tentang itu. Hanya satu tetapi cabang soalan berjela. Mengapa aku masih teringat kisah aku dan dia?

Dia merupakan lelaki budiman yang pernah menaburkan jasanya pada aku sehingga mata kekaburan dengan kasih sedangkan aku sedar itu cuma perasaan. Puas aku cuba sehingga lemas. Adakah hati sedah menerbitkan cerita cinta atau akalkah menipu dengan menduga rasa cinta yang tidak pasti.

Setelah bertahun aku menahan dan menunggu. Sehinggalah tiba sepucuk surat khabar daripadanya. Katanya dia sihat dan sudah bertemu kekasih hati. Gembira dan gundah bersatu. Suka dengan kebahagiaan miliknya dan gundah dengan hatiku sudah bertaut padanya. Seperti kebiasaan, tidak pernah aku balasi suratnya. Biarlah aku berdiam jauh daripadanya agar aku didik hati supaya tidak teringat padanya.

Namun, pagi tadi muncul pula watak lelaki itu dalam kabus ingatanku. Bukan rindu dan bukan cinta. Cuma ingatan semata.

Lantas ku hela lafas yang panjang. Ku raup warjah dengan tasbih memuji nama Yang Esa. Kini jawapan sudah ku temui. Selamat Tinggal wahai engkau. Yang pernah cuba mencuri hatiku.

Kini aku bahagia bersama bayangku yang tidak lagi lari pada yang lain. Biar engkau dengan hidupmu dan aku dengan hidupku.

Tiada ulasan: