Khamis, 2 Jun 2011

Anak Ikan Vs Anak Ayam...

Terasa lucu pulak menyebut anak ikan... Kenapa ya?

Oh, ya..saya belum lagi memeriksa mana-mana kamus untuk mentafsirkan atau menterjemahkan maksud 'anak ikan'. Namun menurut bahasa seharian orang kita, anak- anak ikan ini dilazimkan untuk budak-budak lelaki yang..saya pun tak tahu nak kata bagaimana...bagaimana ya? Tolong 'google' sendiri..

kalau anak inkan untuk lelaki..anak ayam pula untuk perempuan..kenapa ikan dan ayam? oh, sungguh tidak patut! Saya suka makan ikan dan ayam...Adakah bermakna saya pedofil? oh, tidak! adakah saya lesR*%$*T$? oh, tidak!!!

Dan sekarang...setiap kali saya bercakap dengan orang lelaki yang muda daripada saya...saya akan kata..oh, anak ikan! Dan juga sekiranya saya bercakap dengan lelaki yang lebih tua daripada saya, saya akan kata..oh, akukah anak ayam itu? Oh, tidak!!! Pengaruh buruk daripada perlambakan bahasa-bahasa kasar dan tidak sopan sedang melanda...

Tujuan karangan saya adalah...buang masa. Sangatlah tidak baik membuang masa. Jadi, itu bukan tujuan saya. Tujuannya, marilah menggunakan bahasa yang swajarnya dan tolong jangan rosakkan bahasa dengan menggelar orang dengan gelaran tidak baik.

Bukankah Islam melarang kita memanggil seseorang dengan gelaran yang buruk dan tidak disukainya? Jawapannya, Ya... Islam melarang kita menggelar orang dengan gelarang yang tidak disukai dan bermaksud buruk...

Anak Ikan atau Anak Ayam...ANak manusialah yang sepatutnya..

Tiada ulasan: