Ahad, 5 Jun 2011

Beli Buku

ARi marek saya keluar ke SACC MALL ngan kawan saya (kawan sebilit). Nya neman saya saya meli barang. Sampe2 jak di SACC Mall ya rami urang. Maklum cuti sekolah. Banyak juak promosi. Tapi mesti mok pande mileh kedei. Walopun semua ngopa rega murah, tapi ttp bebeza. Ada nang murah, ada juak ngurang seposan duak enggak. Tapi ya bukan hal. Nok penting bajet mesti cukup.

Saya meli pel EPO rah Watson. Murah...sik ngesal meli nya. Mun maok dibandin ngan Guardian, jaoh lebih murah rah Watson. Bayangkan duak botol, masin-masin 60 igek dalam nya enggak RM42 pa sen ntah. Sik ingat. Malas mok ngingat. Jadi melilah nya tek. Jumlah pel ya adalah 120 igek. Boleh makan 4 bulan. Sik ke untong namanya? hehe. Dibandin ngan Guardian, benda nak sama, jenama sama, nya ngoper RM 50++..Yah..Mesti mok pande mileh!

Pa gik dibeli saya tek ow.. Aok, meli Milo sekilo sigek, Daia pewangi sigek, Modes (Oper murah)...Ya jaklah. SUma gik murah bah..

Aoklah meli buku rah MPH. Mula-mula tujuan asal maok meli nobel. Nobel urang berchan bah. Baruk remaja! Tapi yalah...sik ada pilehan. Ujong-ujong meli buku Riwayat Rasulullah ngan Misteri Tarikh Lahir. Suk juak maca Misteri Tarikh Lahir ya. Ada pekdah ngan manfaat. Walaupun kedak merapu tapi tetap ada juak ilmu diberiknya. Bukan niat saya maok madah menilit nasib dengan tarikh lahir, bukan! Tapi kita mesti tauk setiap kejadian yang Allah polah mesti ada sebab musabab ngan ilmu disebaliknya. Coma, kita tok pandei-pandeilah nak mileh nak ne bagus.

Pasal Misteri Tarikh Lahir tok, nya bukan sekadar make suk ke dirik jak. Tapi nolong kita milih masa depan kita. Sebab apa, kadang-kadang kita sik paham dengan dirik kita empun. Apa dimaok kita, apa diingin kita, kita pun sik tauk apa. Betol sik? Kita pun ada masanya nanyak kenak kita sik kedak urang lain. Tang senang jak dapat keja, jadi urang kaya. Walhal semua kita ada potensi yang sama. Coma, peluang jajk sik ada. Jadi ngan ilmu Tarikh Lahir tok, ada juak menjawab soklan-soklan tadik. Ne tauk ada manfaatnya...Apa-apa pun meli buku duak igek ya pun ada oper.. Murah!!!

Jadi tujuan saya madah adalah...Maok madah mesti maok pande mileh barang murah pada masa, tempat yang sesuai.

Tiada ulasan: