Khamis, 22 April 2010

Rogol: Sampai Bila Kita Nak Bersabar?

Baru-baru ni saya telah membaca berita tentang seorang gadis berusia 14 tahun telah dirogol di dalam kelas oleh lelaki sekelas dengannya sendiri. Perkara ni membuatkan saya mengucap panjang. Apa nak jadi dengan anak-anak zaman sekarang. Dah tak tahan lagi dengan nafsu syahwatnya. DI mana yang silap?

Dan baru tadi saya membaca lagi berita mengenai gadis malang tersebut. Setelah dirogol, gadis yang juga penghuni rumah kebajikan didapati cedera di bahagian kemaluan apabila pensel sepanjang 4 sentimeter berada di situ.

Nak kata binatang budak lelaki tu, binatang pun tak pernah buat begitu. Binatang pun tahu had umur untuk mengawan. Binatang tak pernah nak kacau "binatang bawah umur' apatah lagi yang masih 'kanak-kanak'. Apa nak jadi? Tu kita sendiri yang mesti jawab.

Bukankah bagus kalau perogol tu dihukum bunuh. Teringat lagi saya beberapa tahun yang lepas berkenaan cadangan agar perogol dikenakan hukuman bunuh. Namun, terdapat segelintir orang dan ada di kalangan mereka merupakan ahli politik bersuara lantang agar hukuman tersebut tidak dijalankan. Terlintas di benak fikiran saya pada ketika itu (masih bersekolah menengah), bahawa barangkali orang-orang yang bersuara lantang menentang hukuman ini mungkin perogol ataupun melindungi perogol. Kenapa harus mereka menentang cadangan ini?

Bayangkan mangsa dirogol, apakah nasib mereka? Memanglah semua itu ada hikmah di sebaliknya, namun pada usia yang masih mentah diri mereka kehilangan diri mereka sendiri. Trauma yang dialami tidak mungkin dilupakan begitu sahaja.

Bukankah bagus kalau Hukum Hudud turut dilaksakan. Bagi yang belum berkahwin, sebat dan dah berkahwin rejam sampai mati. Bukankah indah hukuman tersebut kalau kita bukan perogol!

Tiada ulasan: