Khamis, 24 Mac 2011

Serigala Jadian: Saka Orang Barat

Kita sering disogokkan dengan cerita-cerita aneh yang ada di sekililing kita. ANtaranya kejadian Serigala Jadian. Ada yang menyatakan itu sekadar mitos dan ada pihak lain mengatakan itu sekadar imaginasi penulis barat yang sukakan dunia mistik. Benar ataupun tidak, kita sendiri yang harus menilai. Namun sebelum itu, ingin saya kongsikan teori saya mengenai Serigala Jadian.

Filem Twilight hasil garapan novel inggeris mengenai dunia Vampire dan Werewolf sangat mendapat sambutan yang amat 'dahsyat' di kalangan remaja terutamanya gadis-gadis di dunia ini. Tidak terkecuali diri saya sendiri. Hehehe...

Saya juga tidak ketinggalan menonton filem-filem seram Malaysia. Tidak ketinggalan ceita mengenai saka, pendamping, hantu dan sebagainya menarik saya untuk berfikir dan 'mengkaji' dengan lebih dalam lagi.

Kalau melayu terkenal dengan saka nya, pastilah ada penjelasan mengenai Serigala Jadian yang boleh disama ertikan dengan kejadian Hariamu Jadian yang suatu ketika dahulu sangat digeruni oleh warga nusantara terutamanya di Semenanjung Malaysia dan Indonesia.

Melihat kepada corak penceritaan kisah Serigala Jadian, boleh jadi Sergala Jadian ini juga masalah saka. Tetapi di kalangan Orang Barat. Cumanya mereka tidak tahu mengeenai saka. Bukankah Sihir itu sangat melekat dalam masyarakat tidak kira dari Timur mahupun Barat. Tetapi Orang Barat yang telah lama meninggalkan dunia sihir ini terlupa akan sihir-sihir yang pernah dikerjakan nenek moyang mereka. Simptom-simptom Seriala Jadian juga serupa dengan gejala gangguan saka di kalangan masyarakat melayu seperti:

  1. Keturunan
  2. Masa tertentu

Jadi kesimpulan teori saya ini...Serigala Jadian memang wujud. Bezanya oang barat menggunakan Serigala sebagai saka, sebab mungkin dahulu di sana banyak serigala...dan sesetengah melayu menggunakan harimau, monyet dan sebagainya sebagai saka.



Tiada ulasan: