Sabtu, 4 September 2010

Kenapa Shabatku?

Gambar-gambar yang terpampang depan matanya membuatkan jajntung berdegup dengan kencang nya. Inikah sahabat-sahabat ku yang dahulu nya ahli surau, ahli masjid, ahli persatuan islami? Atau ini cuma pelanduk dua serupa. Ku pisat-pisatkan lagi mata untuk melihat kebenaran, untuk memncari kesahihan. Ya, itu memang mereka.

Mengapa sahabat ku,kenapa? Apakah elok rupamu bergamba dengan jeliran lidah?

Apakah cantik gayanya dengan lentok-lentok, kepala senget-senget?

Apakah molek gayamu berciuman dengan ajnabi?

Aku malu...Kerana kamu-kamu orang terpelajar. Bukan tidak tahu halal dan haram perbuatanmu. Kau juga tahu, aku juga pernah berguru denganmu, bertanya tentang kemusykilan agama. Kau tahu bukan semuanya, wahai sahabatku?

Dulu kau lantang bersuara tentang haramnya membuka aurat. Siap dengan amaran keras. Dulu kau juga pernah berkata, laki-laki asing dan perempuan asing tak boleh berpimpin tangan apatah lagi berpelukan. Kau siap dengan dalil-dalil sahih untuk menampung hujahmu. Dulu kau juga berpesan dengan nada keras melarang pergaulan bebas.

Kemudian hari ini, kau seolah-olah menjilat ludahmu. Kini kau pula bangga menggayakan laranganmu dulu. Hilang sudah prisip dirimu. Dan kau juga mengutuk sikapmu dahulu yang terlalu baik. Kau malu dengan dirimu yang dulu.

Aku sudah tak hubungi lantaran diriku yang masih ketinggalan pada pandanganmu.

Aku sedih sahabatku. Tidak ku sangka kau berubah begitu. Ayuh, sahabat! Masih ada peluang dan ruang untuk dirimu kembali pulang. Kembalilah...Kembalilah...

Tiada ulasan: